Trudna droga do dobrego projektu

Kiedy prowadzisz firm臋 masz na g艂owie setki spraw i temat贸w. Reklama bywa usytuowana na samym ko艅cu listy twoich priorytet贸w. Bardzo cz臋sto my艣lisz o niej dopiero w momencie w kt贸rym odczuwasz spadek przychod贸w. Wtedy lista zaj臋膰 staje si臋 kr贸tsza i przypominasz sobie o tym, 偶e co艣 takiego istnieje. Nagle staje Ci przed oczami has艂o 鈥淩EKLAMA D殴WIGNI膭 HANDLU鈥 i ju偶 wiesz czemu tw贸j portfel sta艂 si臋 cie艅szy鈥 Tak!  To dlatego, 偶e zap艂aci艂e艣 swojej agencji a oni tam siedz膮 i nic nie robi膮. Mia艂a lecie膰 manna z nieba ale nic si臋 nie dzieje! Pewnie znowu wzi臋li zaliczki i bawi膮 si臋 na Majorce! 艁apiesz za telefon i dzwonisz wyrazi膰 swoj膮 opini臋 w kilku zwi臋z艂ych s艂owach.
Tymczasem po drugiej stronie tych fal siedzimy my. Psychologowie i psychiatrzy polskiego biznesu – pracownicy agencji reklamowych. Ka偶dy grafik i account widzia艂 ju偶 dziesi膮tki razy p艂omienne pomys艂y, doskona艂e idee i wizje wyci膮gni臋te z zakamark贸w umys艂u niczym obraz Matejki na sesji SLD – przepraszam LSD. Setki i dziesi膮tki razy ka偶dy z nas przyj膮艂 to na klat臋, popi艂 kawk膮 i rzuci艂 pytanie – to co strona, ulotka czy zaszalejemy jeszcze z rollupem?

Przeci臋tna agencja reklamowa produkuje materia艂y reklamowe. Nie zajmuje si臋 badaniem rynku czy tworzeniem strategii promocji twojej firmy. Je艣li ty tego nie robisz to nie licz na to, 偶e oni w domy艣le sprawi膮, 偶e tw贸j pomys艂 sam przekuje si臋 w sukces. Przeci臋tna agnecja to tak naprawd臋 fabryka gad偶et贸w zainteresowana tylko tym, 偶eby sprzeda膰 Ci jak najwi臋cej i jak najdro偶ej. Tak jak ty – cel to zysk. To czy to jest sp贸jne z pozosta艂ymi elementami twojego wizerunku, czy jest wog贸le sens podejmowa膰 jakie艣 dzia艂anie nie ma tu znaczenia. Kto jest w stanie przeliczy膰 skuteczno艣膰 baneru? Reklama tradycyjne jest w ogromnym stopniu niepoliczalna. Nie ma sposobu na jednoznaczne sprawdzenie skuteczno艣ci. W efekcie mn贸stwo w tej bran偶y magik贸w, kt贸rzy szybko uciekaj膮 od klienta, kt贸ry si臋 potkn膮艂 i lekk膮 r臋k膮 przypisuj膮 sobie przypadkowy sukces innego. Sprzeda偶 projektu sprowadza si臋 do przekonania, 偶e jest 鈥淥K鈥.
Agencja, kt贸ra faktycznie pracuje z klientem jest rozeznana w rynku w kt贸rym on dzia艂a, prowadzi regularny dialog, zna go doskonale i rozumie. Taka agencja staje si臋 firm膮 outsourcingow膮. W efekcie ma mniej klient贸w bo nie da si臋 skutecznie wsp贸艂pracowa膰 z ich du偶a liczb膮. Praca na tym poziomie jest te偶 inna. Musi istnie膰 du偶e zaufanie i wzajemny szacunek klient-agencja. Nie ma sensu m贸wi膰, 偶eby grafik sprawdzi艂 jak to b臋dzie jak tekst by艂by troch臋 mniejszy a logo wi臋ksze. Grafik z pewnosci膮 sprawdzi艂 setki kombinacji i wybra艂 nejlepsze mo偶liwe rozwi膮zanie. Trzeba zastanowi膰 si臋 czy to przemawia do potencjalnego klienta i czy wszystko zosta艂o w tym projekcie uj臋te a mo偶e informacji jest za du偶o. Przed realizacj膮 nawet najmniejszego projektu powstaje brief.

Brief 鈥 podstawowy dokument zawieraj膮cy zestaw informacji u偶ytecznych w procesie tworzenia kampanii reklamowej. Zawarte w nim informacje najcz臋艣ciej dotycz膮 odbiorc贸w reklamy, g艂贸wnych cel贸w kampanii, analizy rynku, bud偶etu, idei i pomys艂贸w zwi膮zanych z realizacj膮 projektu.

藕r贸d艂o: Wikipedia

Mo偶na go stworzy膰 podczas rozmowy z klientem lub otrzyma膰 ju偶 gotowy i wyja艣ni膰 sobie ewentualne niejasno艣ci. Jest szkicem dzia艂a艅 bo profesjonalny projekt wymaga profesjonalnego podej艣cia od pocz膮tku. Chcesz dobrego produktu musisz po艣wi臋ci膰 czas, 偶eby stworzy膰 dobry brief. Droga na skr贸ty nigdy nie prowadzi do dobrego rozwi膮zania. Cz臋sto ko艅czy si臋 to, tym kto kogo przekona. Pami臋taj tu te偶 nie brakuje Januszy biznesu, kt贸rzy sprzedadz膮 Ci popowodziowego sk艂adaka jako auto 鈥淣iemiec p艂aka艂 jak sprzedawa艂鈥. Nawet je艣li pocz膮tkowo twoja koncepcja i zamys艂 by艂y dobre – w ko艅cu to tw贸j biznes i ty go znasz najlepiej – ostatecznie dostajesz produkt sprzeczny z za艂o偶eniem. Jeste艣 nawet zadowolony(a) cho膰 mieszane uczucia pozostaj膮.  

Dobra agencja nie sprawia, 偶e klient docelowy wybiera t臋 czy inn膮 pizzeri臋. Dobra agencja sprawia, 偶e klient chce zje艣膰 pizz臋, 偶e postanawia pozostawi膰 gotowanie i idzie zje艣膰 na miasto a w g艂owie ma tylko jedn膮 pizzeri臋. Dobra agencja kreuje popyt na produkty swojego klienta. I w ko艅cu dobra agencja mierzy wyniki dzia艂a艅! W dobie medi贸w elektronicznych jest to bardzo proste. Je艣li to rozumiesz to znaczy, 偶e ch臋tnie podejmiemy z tob膮 wsp贸艂prac臋 bo takie relacje wymagaj膮 te偶 wysokiej 艣wiadomo艣ci po stronie – klient agencji.

PS.

Czy ten tekst nie jest przypadkiem dla Ciebie obra藕liwy? Ten tekst jest 偶artobliwy. Chcemy mie膰 klient贸w, kt贸rzy maj膮 dystans do siebie i naszych relacji. Jest te偶 cz臋艣ciowo laniem wody z u偶yciem s艂贸w kluczowych co ma poprawi膰 nasze pozycjonowanie. Czy twoja agencja potrafi tak la膰 wod臋? 

workWeb. Pracujemy na tw贸j sukces!

Similar Posts